باسمه تعالی

سرپرست محترم وزارت آموزش و پرورش
جناب آقای دکتر کاظمی
با سلام و احترام؛
با عنایت به دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس در مدارس نسخه ۰۶ که با شماره ۲۳۹۵ / ۳۰۰ مورخ ۱۴/۰۶/۱۴۰۰ معاون محترم بهداشتی وزارت درمان و آموزش پزشکی خطاب به معاون محترم تربیت بدنی و سلامت آن وزارتخانه و متعاقباً ابلاغ این پروتکل طی نامه شماره ۳۱۲ / ۵۱۰ مورخ ۱۷/۰۶/۱۴۰۰، در راستای اهداف و مأموریت‌های سازمان مردم نهاد «حامیان عدالت و قانون» به منظور صیانت از حقوق مردم و پیشگیری از جرم، موارد زیر درخصوص این پروتکل به استحضار می‌رسد. خواهشمند است در صورت صلاحدید دستور فرمایید ضمن بررسی عاجل، اقدام قانونی بعمل آید.
۱)هرچند بازگشایی مدارس واجد آثار متعدد آموزشی، تربیتی و پرورشی برای دانش آموزان بوده و از دیگر سو در فعال‌سازی چرخه اقتصادی جامعه نقش بسزایی دارد؛ لکن ایمنی و سلامت دانش آموزان، معلمین و کادر آموزشی به هیچ وجه نباید اولویت دوم و قربانی سایر منافع شود.
۲)در قسمتهای مختلف این پروتکل به مسئله درج و ثبت موارد مشکوک یا بیمار در سامانه اشاره شده است؛ سوال اینجاست، که آیا وزارت بهداشت امکان دسترسی به سامانه‌های خود را به وزارت آموزش و پرورش واگذار نموده است یا اینکه این داده‌ها در دو سامانه منفک و جدا از یکدیگر تولید می شوند؟
چنانچه حالت اول مطرح باشد باید سوال کرد که وزارت بهداشت تا کنون با داده‌های اطلاعاتی خود چه کرده است؟ و بیماران را چگونه رصد و پایش کرده و آیا هرگز افراد مرتبط با فرد بیمار را در چتر پیشگیری و درمان قرار داده است، که اکنون بتواند این مسئله را به حوزه دانش آموزی تعمیم دهد؟
چنانچه حالت دوم مطرح باشد، تولید این داده‌ها عملاً کمک چندانی به پیشگیری از توسعه بیماری نخواهد کرد؛ چرا که لازم است کودک و خانواده وی که با هم در یک محل زندگی می‌کنند، یک پیکره واحد در نظام بهداشتی در نظر گرفته شوند. در صورت تایید این حالت مفروض، بیماری احتمالی اعضای هم خانه کودک که می‌تواند با فرایند انتقال، موجب توسعه بیماری بین همکلاسی‌های این کودک شود، چگونه رصد، پایش، کنترل و مقابله می شود؟
در قسمتهایی از این پروتکل به تعهد والدین مبنی بر نفرستادن کودکان با علائم مثبت به مدرسه اشاره شده است؛ این مورد صرفاً یک توصیه اخلاقی است و خانواده نه در مقام علمی صلاحیت پیش‌بینی یا تشخیص را دارد و نه از لحاظ قانونی الزامی برای وی تعریف شده که ضمانت اجرایی مناسبی داشته باشد.
۳)در برخی قسمت‌ها پروتکل به نحوی نگاشته شده که بدون هرگونه آزمونی، پیشاپیش غیرممکن بودن آن بدلیل فقدان زیرساخت یا امکانات قابل پیش‌بینی است. به عنوان نمونه موارد زیر عنوان می‌گردد:
۳-۱- اختصاص ۲۵/۲ مترمربع فضا برای هر دانش آموز، در شرایطی که عمده کلاسهای کشور زیر ۱۸ مترمربع مساحت دارند و به صورت میانگین بالای ۳۰ نفر جمعیت دارند، منطقی نمی نماید.
به عبارتی در یک کلاس ۱۸ مترمربعی به فرض در نظر گرفتن هیچ فضایی برای میز معلم و تردد ایشان و استفاده ۱۰۰ درصدی از پهنه کلاس، ۸ دانش آموز امکان حضور خواهند داشت که تقریباً یک چهارم جمعیت کلاس خواهند بود. بدیهی است مدارس، دانش آموزان و والدین ایشان، این ترتیب را نخواهند پذیرفت و از آن عدول خواهند کرد.
۳-۲- در قسمتهایی از پروتکل به حذف آبخوری های سنتی و ارائه آب آشامیدنی سالم در قالب بطری به دانش‌آموزان اشاره شده است. حال آنکه این مسئله از معضلات اساسی بهداشتی مناطق کم برخوردار بوده و دسترسی ایشان در طول سال به آب آشامیدنی سالم مهیا نیست. چطور ممکن است با ابلاغ این پروتکل آب آشامیدنی سالم در مناطق کم برخوردار و محروم در اختیار قرار گیرد؟ آیا وزارت آموزش و پرورش یا بهداشت منابع ویژه و امکاناتی برای این امر اختصاص داده اند؟
در شهرها، با تعطیل شدن بوفه ها در همین پروتکل و بستن آبخوری های سنتی در مدارس، به فرض آنکه دانش آموز از منزل، آب با خود همراه نیاورده باشد یا به میزان بیشتری آب نیاز داشته باشد، تکلیف چیست؟ آیا در آن صورت دانش آموزان از بطری های آب مشترک استفاده نخواهند کرد؟ آیا به تبعات بندهای مرتبط فکر شده است؟
۳-۳- از آنجا که در این پروتکل دانش آموزان و کلیه ارکان مدرسه موظف به استفاده از ماسک تنفسی شده‌اند و چنانچه قرار به استفاده از ماسک های پارچه ای آنطور که معاون وزارت بهداشت اعلام می‌کرد بسنده شود، یقیناً استانداردهای لازم پیشگیری از کرونا، خصوصاً در مکان پر تراکم و پرتردد و پر تعامل مدرسه کاربرد نخواهد داشت. حال این سوالات پیش می آید که آیا تخمینی از ظرفیت تولید و توزیع ماسک‌های کودک که با ماسک بزرگسالان در شکل و اندازه متفاوت است وجود دارد؟ آیا این توزیع در سراسر کشور انجام شده؟ مرجع تهیه این ماسک چه کسی است؟ والدین کودک یا مدرسه؟ آیا با توجه به حجم بالای تقاضا، به افزایش احتمالی قیمت‌ها، عدم دسترسی یا سودجویی برخی افراد عنایت شده و تمهیداتی برای آن پیش بینی شده است؟ چنانچه مقرر باشد خانواده کودک این ماسک را تهیه کنند آیا به هزینه ای که باید برای فرزندان خود صرف کنند توجه شده است؟
۳-۴- در خصوص دپوی ماسک، شوینده ها، مواد الکلی و سایر اقلام بهداشتی به مدت دو هفته؛ اولین سوال این است که آیا این امکان در تمام مدارس وجود دارد؟ ثانیاً به فرض که در ابتدا برای بازگشایی این دپو انجام شد و حتی صحت آن مورد تایید قرار گرفت. آیا برای استمرار آن تمهیدی مقرر شده است؟ آیا آنگونه که در پروتکل نوشته شده تمامی سالن ها و راهرو های مدارس، مجهز به مواد ضدعفونی کننده خواهند بود؟
۳-۵- در قسمتهایی از پروتکل به مسئله ایاب و ذهاب و سرویس مدارس اشاره شده که باید با نصف ظرفیت معمول فعالیت نمایند. سوال اینجاست که افزایش هزینه‌های ناشی از این مسئله توسط چه کسی جبران می‌شود؟ آیا مقرر است مجدداً فشار مضاعفی به خانواده‌ها وارد گردد یا ستاد ملی کرونا برای پیشگیری از افزایش قیمت تدابیری اندیشیده یا کمک هایی را در نظر گرفته است؟
۳-۶- در این پروتکل از فن های مکشی، هواکش ها، پنجره های دو طرف کلاس، جدا بودن گچ یا ماژیک معلم و دانش آموزان و توصیه به استفاده شخصی از این وسائل صحبت شده است. عدم انطباق با واقعیت روز مدارس در این موارد موج می‌زند.
۴)ممکن است عده ای وزارت آموزش و پرورش را اینگونه اقناع نمایند که ده ها کشور جهان آموزش حضوری را از سر گرفتند؛ لطفاً در این موارد دقت نمایید که شاخص‌های سلامت آن کشورها به چه صورت است؟ سرانه فضا، استانداردهای فضاهای آموزشی، امکانات تهویه ای، ویژگی های رصد و پایش بیماران توسط نظام سلامت، پایش مستمر سلامت خانوار و مواردی از این دست با چه دقت و صحتی انجام می شود و در کشور ما چگونه است؟
ثانیا دقت داشته باشید که بسیاری از شهرها و حتی مراکز استان‌های ما فاقد امکانات تخصصی و فوق تخصصی برای مراقبت های ویژه از کودکان هستند و بسیاری از آنها فاقد نیروی مجرب و متبحر مراقبت ویژه اطفال و نوزادان می باشند و این امر در شهرهای کوچکتر بسیار بیشتر نمود پیدا می کند.
ثالثاً تبعات فردی، اجتماعی و روانی از دست دادن هر عضو خانواده با از دست دادن کودک به مراتب متفاوت است. هرچند هر دو جانسوزند اما یقیناً در فرهنگ ما از دست دادن کودکان تاثیرات بسیار زیادی به جای خواهد گذاشت و حتی این تأثیرات از حد فرد و خانواده فراتر رفته محیط اجتماعی را در بر خواهد گرفت.
۵)انجمن حامیان عدالت و قانون به هیچ وجه موافق تعطیلی مطلق مدارس یا سایر اماکن نبوده و نیست؛ لیکن هشدار می‌دهیم که مبادا با داشتن اطلاعات غلط یا فرضی یا پیش بینی های انتزاعی، جنابعالی را به تصمیماتی وادارند که در آینده مسئولیت شرعی و قانونی آن را عهده دار شوید.
ثانیا بر این باوریم که برای بازگشایی به تدوین پروتکل‌های واقع نگر، عینی، ملموس و قابل اجرا در کشور نیاز داریم.
رابعا با توجه به آنکه خود مدارس و آموزش و پرورش به عنوان ذینفعان بازگشایی یا عدم بازگشایی محسوب می شوند؛ نهاد ذیصلاح ثالث یعنی معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان ارزیابان و ناظران مستمر بر پروتکل ها تعیین شوند؛ چراکه مسئولیت کلان و خرد سلامت بر عهده وزارت بهداشت است.
پیشنهاد میشود معاونت های بهداشتی بر اساس شرایط هر شهر، منطقه و محله و الزامات اجتماعی اقتصادی حاکم بر آن و شاخص‌های مشخص و دقیق که مدرسه با آن ارزیابی می شود ؛ درجه‌بندی‌های مختلفی برای مدارس در نظر گیرد که بر اساس آن بتوانند درصدی از کلاس‌های خود را با رعایت استانداردها و مراعات دقیق به صورت حضوری فعال نمایند.
۶)در نهایت ضمن درخواست از آن مقام عالی برای صدور دستور سریع بازنگری و اصلاح کلی در پروتکل‌های تدوین شده و همراهی آن با واقعیت های جامعه، به استحضار می رساند در راستای اهداف و ماموریت‌های این انجمن و همچنین به استناد اصل هشتم قانون اساسی ، مواد ۲ و ۸ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، تبصره ۳ و ۴ ماده ۶۶ آیین دادرسی کیفری، دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن، قانون مسئولیت مدنی و مجازات اسلامی، این سازمان مردم نهاد برای رعایت حقوق شهروندی، کلیه فرآیندها و اقدامات در دسترس خود را مورد مداقه و بررسی قرار داده؛ در صورتی که خدای ناکرده قصور، تقصیر، تخلف یا جرمی در این مسیر اتفاق افتد که به هر نحو از انحاء، موجبات تضییع حقوق شهروندان را ایجاد کند؛ کارشناسان و وکلای مجرب این انجمن در قامت یک مطالبه‌گر انقلابی، آماده دفاع و استیفای حقوق عموم شهروندان در مراجع ذیصلاح قانونی خواهد بود.

رونوشت:
وزیر محترم کشور
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
دادستان کل کشور
رییس سازمان بازرسی کل کشور
رییس و اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی
رییس و اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی
قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا

 

 

توسط مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *